Rabu, 29 Jun 2011

Sakratulmaut itu pasti

Bismillahirrahmanirrahim… Inna lillahi wa inna ilaihi raaji'un… sesungguhnya kepada Allah kita datang dan kepadanya juga kita kembali… Ya Allah hari ini paman kita kembali menghadapMu… Ya Allah Engkau tempatkanlah dia dalam kalangan orang-orang yang soleh. Amin…….

Sedihkan bila orang terdekat kita meninggal dunia.. meninggalkan dunia tak sama macam meninggalkan rumah… meninggal dunia bermakna roh telah berpisah daripada jasad… saat itu kita kena bersedia dengan perhitungan Allah… kita akan ditanya tentang tanggungjawab kita sebagai hamba dan segala amalan yang kita lakukan di dunia…Sesungguhnya saat sakratulmaut amat memeritkan.. na'uzubillahi minzalik… sangat menyakitkan…

Dalam Sahih Muslim ada menyebutkan hadis daripada Ummu Salamah, Dia mendengar Rasulullah bersabda yang bermaksud :

"Tidaklah seorang muslim mendapat musibah kemudian dia mengucapkan apa yang diperintahkan Allah kepadanya, Inna Lillahi wa inna ilaihi raaji'un. Ya Allah, berilah pahala atas musibahku dan berilah ganti yang lebih baik daripada musibah tersebut. Melainkan Allah memberinya ganti yang lebih baik daripada musibah yang menimpanya." Ummu Salamah berkata, " ketika Abu Salamah meninggal dunia, aku berkata, "Adakah kaum muslimin yang lebih baik daripada Abu Salamah? Dia adalah keluarga pertama yang hijrah kepada Rasulullah SAW, kemudian aku mengucapkan doa di atas lalu Allah memberi ganti untukku berupa RasulNya. Rasulullah SAW mengutus Hathrib bin Abu Balta'ah untuk melamarku untuk beliau. Aku mempunyai anak perempuan dan aku adalah wanita pencemburu. Beliau bersabda, "adapun anak perempuannya, maka aku berdoa kepada Allah mudah-mudahan Allah mencukupinya (Ummu Salamah) dengannya dan aku berdoa kepada Allah agar menghilangkan cemburu. Kemudian aku bernikah dengan Rasulullah (hadis Riwayat Muslim).


 

Apa yang menyedihkan kita dah mimpi sesuatu 2 hari sebelum ni… kita mimpi gigi kita patah…banyak sangat… bila gosok gigi rasa takut sangat..nasib baik tak ada apa-apa…lepas tu kawan kita kata itu tandenya orang terdekat meninggal… kita rasa takut sangat.. tapi ada juga kawan kita cakap jangan percaya..itu hanyalah mainan tidur.. tetapi sebagai hamba yang lemah pastinya kita takut saat mendengar tafsiran mimpi tu… sejak hari tu kita dah buat persediaan manalah tahu mungkin itu adalah petunjuk Allah… kita sangat risau.. kita perbanyakkan doa moga keluarga kita selamat dan sekiranya kami meninggal dunia semoga kami meninggal dalam iman dan islam.. hari ni tiba-tiba berita kematian pakcik kita sangat mengejutkan… janji Allah itu pasti bahawa hidup di dunia ni hanyalah sementara dan Allah berhak mengambil kita kembali kepadaNya.. sedih itu pasti.. air mata turut mengiringi namun kini kita lebih bersedia….


Sesungguhnya ajal maut, jodoh rezeki semuanya adalah ketentuan Allah… jadi kita semua mestilah bersabar atas pemergian orang-orang yang tersayang..Semoga keluarga pakcik kita bersabar dengan ujian Allah ini.. Semoga arwah dicucuri rahmat dan semoga keluarga arwah redha dengan pemergiannya… Al-Fatihah….

Semoga kita yang masih hidup ini memperbanyakkan ibadah sebagai persedian menemui Allah kelak…J

Tiada ulasan: