Sabtu, 24 Julai 2010

Kita couple ke?

(Siri 2)

" Ada RM4 duit syiling dalam sampul ni. Ambillah hadiah dari aku." Suatu suara muncul di hadapan meja mereka. 'Aik macam kenal je suara ni.' bisik Ain dalam hati dan apabila dia melihat, sah. Pak cik ni.

" Kalau tak ikhlas buat apa bagi? Kami tak hairanlah" Ain sengaja main tarik tali dengannya. Lelaki itu hanya tersenyum mengejek.

" Ok, fine." Lelaki itu hendak berlalu pergi tetapi tiba-tiba dihalang oleh Batrisya.

"Eh, awak jangan terasa dengan kata-kata kawan saya ni" lelaki itu tersenyum pada Batrisya tetapi ekor matanya mengerling ke arah Ain. Ain menjeling tajam melihatkan lelaki berkemeja itu. Menyampah.

" ok, fine. Ambillah, aku hadiahkan buat gadis sombong tu." sampul surat bertukar tangan dan dia pergi meninggalkan gadis-gadis itu. Ain masih tidak puas hati dengan lelaki itu. Batrisya dan Siti pula tersengih-sengih macam kerang busuk melihatkan aksi kawannya itu.

" Korang kenapa? Nak kena tembak? Dah ada duitkan. Apalagi?" Ain memulakan bicara. Malu dia melihatkan kawan-kawannya.

"Kalau tak ikhlas tak payah bagi!" Batrisya dan Siti mengajuk kata-kata Ain sebentar tadi sambil ketawa sesama mereka.

" Eisya! Siti! Ish mengada-ngada." Ain geram melihatkan perangai kawan-kawannya. Semua ni sebab mamat haji bakhil tu.

Sesampai di meja urus setia, Ain dan kawan-kawannya menyatakan hasrat mereka untuk mengambil kad matrix kesayangan. Macam mana tak sayang, kalau tak ada kad matrix alamatnya tak dapatlah mereka nak keluar dari kawasan institut. Mereka memberikan kesemua duit syiling itu kepada Kak Kathy merangkap kerani di bahagian HEP. Alangkah terkejutnya wanita 30-an itu melihat selerakan duit syiling dia atas meja. Kak Kathy dah buat muka pelik bin terkedu sekejap. Tengok sekali adalah macam Lisa Surihani dalam Filem Adam Maya bila Dani ada waktu dia berbulan madu. Eh ye ke? Macam hiperbola sangat je. Memang pun tapi itulah tanggapan Ain bila tengok muka Kak Kathy yang terkejut melihat duit-duit syiling tu.Selepas mendapat kad matrix mereka pun mengucapkan terima kasih dan beredar.' Sukanya bila dia ceria' ha itulah trade mark 3 gadis pingitan ni kalau mereka habis selesaikan misi-misi yang memelikkan. Seronok bukan main lagi almaklumlah misi menyedarkan HEP berjaya 80 peratus. Lepas ni mereka hanya perlu berdoa kepada Allah agar En Jamal sedar apa maksud perbuatan mereka itu.

Mereka tersenyum puas tetapi hati Ain masih tidak tenang. Dia teringatkan 'Haji Bakhil'. Kenapalah lelaki itu menjengkilkan. Oh….

2 ulasan:

pu3 nonsense berkata...

merepekkn...hehe....

asiah berkata...

salam fatin yang comel~....

kite ske la baca awk punyer novel ni~...tp to be continued plak...
xsbrla nak bace...

selamat menulis dan teruskan menulis tau....chaiyok2!!!...

updatekan blog upgratekan iman insyaALLAH