Sabtu, 31 Julai 2010

Kita couple ke?

Siri 3

Seperti biasa Ain, Batrisya dan Siti akan ke perpustakaan untuk meminjam novel dan buku rujukan selepas solat sunat dhuha. Mereka bertiga adalah cikgu pelatih di institut pendidikan guru Dato' Razak dalam jurusan agama. Ustazahlah ni tapi perangai masih keanak-anakkan. Biasalah, walaupun ustazah tetapi mereka juga manusia biasa. Punya hati dan perasaan seperti orang lain. Mereka baru pismp sem 1, masih ada lagi 4 tahun sebelum mereka betul-betul bergelar ustazah. Belajar di institut ini banyak mendidik mereka berubah ke arah yang lebih baik. Walaupun bukan dalam jurusan agama tetapi cikgu-cikgu pelatih lain juga dididik dengan pelbagai ilmu agama. Seorang guru yang berjaya adalah yang mampu membentuk dirinya menjadi hamba yang taat kepada Penciptanya sendiri kerana itu institut ini amat menitik beratkan penerapan ilmu kerohanian. Untuk mencapai kesempurnaan, bukan semua yang kita harapkan itu akan terlaksana samalah seperti harapan pengarah. Kadang-kadang ada segelintir guru pelatih yang membantah dan memberontak. Itulah asam garam kehidupan. Tiada apa yang sempurna di dunia ini.

" Ain, awak dah pulangkan duit dekat dia?" Siti bertanya sambil tangannya masih rancak membelek buku-buku rujukan fiqh yang tersusun rapi di atas rak.

"Ya Allah, belum lagi. Tak tahu macam mana nak bagi. Nama dia pun kita tak tahu. Kelas mana entah. Yang pasti bukan sem kita kot." Ain sedikit terkejut dengan kelalaiannya. Raut wajahnya menampakkan kerunsingan. Allah tak suka hamba-hambanya yang melupakan hutangnya.

" Ala apa susah.. cuba lah tanya ada tak sesiapa yang kenal mamat haji bakhil. Mungkin ada kot." Batrisya sengaja melawak. Gelaran tu Ain baru je iktiraf tapi belum buat perasmian lagi. Mereka bertiga tergelak kecil.

Tanpa mereka sedari rupanya perbualan mereka bertiga telah dirakam dalam minda seseorang. Habislah Ain….

Selepas menyelesaikan urusan peminjaman buku-buku, mereka bertiga bergegas ke kelas c7 untuk menghadiri kelas Bi sir F. Ain tidak dapat memberikan tumpuan sepenuhnya tentang apa yang diajarkan oleh pensyarah berumur itu. Dia kehilangan sedikit fokus apabila tiba-tiba dia ternampak kelibat jejaka itu."Siti...dia. tu dia. Macam mana ni? Macam mana kalau dia marah." Bisik Ain pada Siti di sisinya. Belum sempat Siti menoleh ke arah tingkap tiba-tiba suara lantang Sir F bergema satu kelas.

" Ain! Apa marah-marah? Do you pay attention or not? I don't like my student play in my class ok! Tegas Sir F. Merah macam udang kena bakar muka gadis montel ni. 'Ya Allah itulah siapa suruh tak jaga pandangan. Tak baik tau, kurang berkat belajar nanti. Imam Al-Ghazali kata, sekali kita toleh ketika guru member ilmu maka barakah juga akan hilang sikit demi sikit.

" I'm sory sir." Hanya perkataan itu yang mampu meniti dibibir mongelnya. Ish geramnya. Mamat tu punya pasal lah ni.

Siti hanya tersenyum kepada kawan-kawannya. Mereka semua kembali memberi penumpuan terhadap pembelajaran ketika itu. Kuliah seterusnya adalah kuliah Ustaz Jamhari tetapi ustaz terpaksa mengakhiri kuliah awal kerana para pensyarah terlibat dengan mesyuarat.

" Budak? Apa hal tadi? Nampak putera kayangan ke? Eisya bertanya penuh minat. Almaklumlah Ain tak pernah kena marah dengan Sir F tapi tiba-tiba pula dia bertuah hari ini.

" Eisya ni macam tak tahu je. Siapa gerangan putera kayangan kalau bukan Haji Bakhil tu." Siti menyampuk sambil tersenyum-senyum. Ain hanya menggeleng-geleng melihat gelagat kawan-kawannya. Tiba-tiba Ain ternampak kelibat mamat tu sekali lagi. Tanpa berlengah dia terus bergegas mengejar lelaki itu. Dia malas menangguh-nangguhkan urusannya. Kalau boleh lepas ni dia tak payah jumpa lelaki itu lagi dan mungkin juga dia tak akan terserempak lagi. Itulah siapa suruh main pinjam je duit orang yang tak dikenali. Cari masalah namanya.

Siti dan Eisya yang melihatnya terus mengikuti langkah kawannya itu. Maklumlah fitnah boleh berlaku di mana-mana, sebagai muslimah batas-batas perhubungan perlu dipelihara sebaiknya.

" Maaf, saudara. Tunggu" Ain meninggikan sedikit suaranya supaya jejaka di depannya berhenti dan menoleh. Lelaki itu hanya tersenyum sendiri dan buat-buat pekak. Langkahnya masih sama. Tak kurang pun kelajuan melangkah, tetap sama walaupun hakikatnya dia mendengar suara itu.

" Maaf, saudara tolonglah berhenti. Penting sangat." Ain sekali lagi bersuara dan dia masih mengikuti jejak lelaki itu.

" Ok, fine! Kenapa?" tiba-tiba lelaki itu memusing 90 darjah dan tersenyum memandang gadis di hadapannya. Ain sedikit terkejut tetapi dia cuba berlagak tenang. Kawan-kawannya sudah berdiri di sisi. Batrisya tergelak kecil mendengar kata-kata lelaki itu. Macam kenal je ayat tu… Ain2.. nasiblah mamat ni main-main pula.

"Ok fine, macam nilah tak nak panjang-panjang cerita. Nah ni duit yang kita pinjam hari tu. Syukran ye. Lepas ni insyaAllah kita tak susahkan saudara lagi." Ain menghulurkan 4keping not kertas bewarna biru kepada lelaki itu.

" Pasal duit ni, tak apalah. Aku bagi ikhlas. Kan antara hidup dan mati. Syukurlah duit aku dah menyelamatkan orang. Tak payah bayar balik." Selamba dia menuturkan sambil kedua-dua tangan berada dalam poket seluar.

"Ish geramnye" rungut Siti dan Batrisya dalam hati.

Kalau mereka berdua pun bengang agak-agak macam manalah dengan Ain.

" Terima kasihlah atas niat suci murni saudara. Kecil tapak tangan, stadium merdeka saya tadahkan. Tapi apapun kita tak perlu belas kasihan saudara. Hadiahkan jelah duit ni kepada yang lebih memerlukan." Ain tidak cepat melatah. Kesopanan dan tatasusila masih tetap dipelihara. Raut wajah dua kawannya menunjukkan reaksi tidak puas hati.

" Suka hatilah kalau kau nak buat macam tu. Aku kan dah bagi kat kau. Up to you nak buat apa. I don't care" dia masih seperti tadi. Seakan tiada perasan sedang wajahnya tetap selamba. Apalah ego sangat mamat ni.

" Ok fine. Terima kasih banyak-banyak. Jom kawan-kawan." Ain terus melangkah meninggalkan jejaka itu sendirian. Kawan-kawannya mengikuti dari belakang tetapi Batrisya sempat meluahkan ketidaksenangannya pada lelaki itu.

" Tolonglah jangan ego sangat nanti hati sendiri juga yang sakit."

Ketika sampai di koridor tiba-tiba seorang budak kecil dalam lingkungan umur sepuluh tahun menghampiri lelaki itu." Abang, terima kasih ye duit ni. Sayang abang." Budak itu tersenyum gembira.

Lelaki itu hanya tersenyum manis dan dia mengusap ubun-ubun kanak-kanak itu. 'Bertuahnya budak. Kau memang nak kenakan aku ye. Aku hadiah kat kau tapi kau buat macam ni. Suka hatilah.' Monolognya dalam hati dan senyumannya masih tak lekang dari bibir.. Tapi Seronok pula tengok muka budak kecil ni gembira dapat duit. Erm tak kisahlah.

Ain puas kerana berjaya juga dia mengenakan lelaki itu. Dia terlalu ego dan egonya perlu dicairkan. Erm…tapi nama lelaki itu pun dia tak tahu. Ah malas lah nak fikir. Diakan datang sini nak belajar cara nak memanusiakan manusia so kalau perkara remeh temeh baik tolak tepi siap-siap.

Seperti yang dijangkakan mereka bertiga, selepas hari itu batang hidung lelaki itu tidak lagi ditemui. Leganya. Mereka sekarang lebih memberi tumpuan kepada kuliah penyarah. Perkara yang paling menggembirakan ialah denda bagi yang tak pergi perhimpunan pagi bukan lagi bagi duit tapi kena solat dhuha seminggu serta buat kerja amal bersihkan surau Bilal. Erm kira bagus juga denda ni, sambil denda boleh tarbiah pelajar. Not bad siapa punya cadanganlah ni.

" Ain, baguskan sebab projek mega kita hari tu, sekarang tak payah bayar Rm 10 lagi.. bestnya tak sia-sia kita buat muka tembok pinjam kat mamat Haji Bakhil tu." Siti menyuarakan kelegaannya.

" Betul-betul kite sokong seratus satu peratus." Batrisya menganguk kemudian dia meneguk air sirap.

" Alhamdulillah, syukur kepada Allah. Kita rasa seronok sebab sekurang-kurangnya dapat bantu kawan-kawan kita yang tak mampu bertindakkan."

Tiba-tiba sedang mereka rancak berborak di kafe…

3 ulasan:

pu3 nonsense berkata...

sory xpndai menulis cause kte bkn budak sastera... i write only for enjoy....

Nuranis Sanusi berkata...

takpe... bnyk ilmu yang terkandung dlm tu. ringan tapi padat :)

pu3 nonsense berkata...

thanks anis... insyaAllah kite cube perbaiki kelemahan ....