Isnin, 2 Ogos 2010

Emosi xStaBiL...

Dear diari,

    Aduhai jiwa kenapa lemah sangat nie. Arinie kte rasa dah xleh jadi awet muda... mana taknye pagi2 lagi dah tension, geram n sedih.. sbr ye manusia.. kesabaran itu separuh daripada iman.

Kita memang mcm nie.. dari kecik lagi xpndai kawal emosi... "emosi awt susah sagt nk kawl, blh x kmu jgn nakl2 n wat sy tension" aiseh rse nak je ckp cmtu kt emosi tp nt orang kate gila pula... Ustazah fatin jgn macam ni nt kesian anak murid ustazah emosi xstabil ni.. haru kelas nt..(ish, xdpt kte bygkan anak murid xnk dtg sekolah sb cikgu tibe2 marah diorang) ayoyo xke naya. 'Kecamuk' ha tulah statement Jue.. Jue miss u fren.. rilex fatin...jgn piker sgt bende remeh temeh yang xmsuk syllabus. Ckp memng senang tp nk wat...Subhanallah....

".dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf, ayat 87)

Ya Allah janganlah kita berputus asa... ujian 2 tanda Allah syg kita. Na'uzubillah jauhilah dari laknat Allah... ble kte rasa sedih and down cepat2 ingat

"Kadang-kadang apa yang kamu suka tak baik untuk kamu dan kadang-kadang apa yang kamu tak suka baik untuk kamu dan Allah mengetahui sedang kamu tidak mengatahui" (Surah Al-Baqarah:216)

Belajar agama tapi bila nak praktk dalam kehidupan harian punyalah susah... teringat pulak lagu ni

(Hai manusia yang hidup didalam dunia ini...jangan kamu leka pada godaan dunia... hidup ini, hanyalah sementara saja....)

"Apakah manusia itu dibiarkan saja mengatakan , "Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji ? dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta ." (Surah al- Ankabut, ayat 2-3)

Subhanallah bila baca ayt nie hati mesti tersentuh... Kasihnya Allah pada hambanya.... Semua orang akan diuji cm hari nie kita diuji ngn emosi.. tapi ble pkr blik ujian kite nie biasa je.. tak sehebat orang lain.. so kalau kita diuji, fikir, saudara seislam kita yang lain mendapat ujian yang lebih dahsyat... so lain kali try, cuba untuk sabar ye hati syg...

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah al-Baqarah, ayat 286)

Syukaran buat kawan2 yang sabar melayan karenah diri ini... buat Athirah, kita nak awk tahu awk seorang kawan yang sgt2 penyabar... wat Roza, Farz, Afiqah 2*,Syiqin, Bibah, Najwa, Tipah, thank a lot sb suke lyn karenah kita... xlupe gak wat Syafa, Mas and Kak nurul..ops sorg lgi tengku Zahirah... Susah kn nk cri org2 yg blh sbr ngn emosi xstabil... to all my classmate u all the best....:)

Sbda Rasulullah:

Menghairankan hal orang mukmin: " Sesungguhnya semua perkara baginya baik belaka, tidak berlaku yang demikian itu kepada seseorang melainkan kepada orang mukmin. Sekiranya dia diselubungi kegembiraan dia bersyukur maka itu kebaikan untuknya dan sekiranya ia ditimpa kemudharatan ia bersabar dan itu adalah kebaikan juga untuknya.

                                        (Riwayat Muslim)

Tiada ulasan: